Nieuwsbrief nov. 2023/jan. 2024

Nieuwsbrief december 2023/januari 2024

In de maanden december/januari zijn er drie grote donaties geweest.

De Surinaamse Leesclub Wortu uit Rotterdam vindt het belangrijk dat kinderen lezen en heeft daarom meegewerkt aan het verzenden van 4 dozen boeken bestemd voor de bieb van internaat Zout der Aarde en de Richel Jozefschool in Paramaribo en voor de buurt-bibliotheek van de 10 jarige Zion. Hierdoor kunnen beide bibliotheken uitgebreid worden. Eerder hebben de bibliotheken van IJsselmonde en Krimpen a/d IJssel al boeken geschonken, waardoor beide bibliotheken van start konden gaan.

Ook boekdonaties van vrienden en familieleden hebben de biebstart mogelijk gemaakt. De stichting NBD Biblion te Zoetermeer schonk een heel pallet van 183 kg (20 dozen) aan boeken en betaalde zelf voor de bezorging in Rotterdam. NBD Biblion heeft als doel activiteiten te ontwikkelen ten behoeve van de openbare bibliotheken en scholen in Nederland, maar wilde graag ook helpen in Suriname. Hartelijk dank hiervoor.

De bieb wordt multifunctioneel ingezet door Marlene Scholsberg. Er wordt veel voorgelezen. De kinderen lezen, houden boekbesprekingen, voeren toneelstukjes op etc. Hierdoor wordt de taalontwikkeling bevorderd en de woordenschat vergroot. Taal- en leeractiviteiten ontwikkelen, behoort ook tot onze speerpunten(zie beleidsplan).

Ook vindt er een vertaalslag plaats naar de praktijk door middel van thema’s. Bijvoorbeeld de kinderen lezen boeken over sport en gaan dan allerlei verschillende sporten doen. Nu is het thema tuinieren en wordt er heel veel geplant en geoogst. Ook leren de kinderen welke soorten tuingereedschap er is en de functie ervan. Stichting Anders Leren heeft dit tuingereedschap gefaciliteerd.

De tweede donatie betrof een donatie van de families Rahman en Alvares.

Zij doneerden een grote tas met educatief materiaal zoals boeken, spelletjes, kleurboeken, schrijfgerei, schriften, tekenboeken, speelgoed en nog veel meer.

Het bleef niet bij een donatie, want deze gulle gever bracht de boel op stelten en maakte de kinderen aan het lachen. Precies wat zij nodig hebben, zonder papa en mama.

De derde donatie betrof een wasmachine van de families Rahman, Alvares en Ramkhelawan. Omdat de wasmachine van het internaat reeds geruime tijd stuk was, moesten de kinderen hun eigen was op de hand doen. Dat vond men niet kunnen .Vandaar dat zij het internaat een industriële wasmachine schonken, speciaal bestemd voor grote hoeveelheden was.

Alle donateurs worden hartelijk bedankt!!!!