Nieuwsbrief augustus 2015

We hebben met de voortgang van de trainingen via de digitale leeromgeving wel meer problemen gehad dan ingeschat. Dit had alles te maken met de toch beperktere IT ervaring van de leerkrachten dan we voorzien hadden. Daarom zijn de 2 trainers in aparte sessies naar Suriname geweest.

Barbara van de Berg was er van 7 t/m 21 maart en  haar sessies hebben het proces gelukkig weer goed vlot kunnen trekken. De trainingen zijn heel leuk en goed verlopen, iedereen is weer enthousiast gemaakt zodat ze weer aan de slag konden. Tevens is er weer een bijeenkomst met de schoolleiders georganiseerd om een tussentijdse evaluatie met hen te doen  en is er weer bijgepraat met de districtcommissaris de heer Pollack. De laatste dag is afgesloten met een zeer geslaagde informele bijeenkomst in het Natuurpark bij Peperpot met de leerkrachten en hun gezin.

Vervolgens is Gerard Briggeman van 22 april tot 11 mei in Suriname geweest.

Ook hij heeft daar weer met succes een aantal vervolgtrainingen gegeven en weer een groepje kinderen getest.

Voor dit deelproject zal dit misschien de laatste sessie in Suriname zelf zijn alhoewel er over gedacht wordt om alsnog een korte periode naar Suriname te gaan door of Gerard of Barbara om de afronding van de opleiding compleet te maken met uitreiking van de certificaten. We wachten nog op de beslissing van het Ministerie of ze een officiële certificering/aantekening mogen krijgen.

Inmiddels is een door ons gedaan verzoek aan UTSN om de looptijd van het project te mogen verlengen met 3 maanden tot half september goedgekeurd en zou het bovenstaande nog haalbaar kunnen zijn.

Inmiddels is er een bouwteam samengesteld en wordt er hard gewerkt aan het realisteren van de 1e Bouwfase van de school, die zal bestaan uit het bouwen van een dam, de grond bouwrijp maken en het bouwen van 2 klaslokalen op het perceel in Alkmaar in het district Commewijne.

Noodzakelijk lopen daarnaast de nodige projecten om geld binnen te krijgen om dit alles te realiseren.

Met een groepje vrijwilligers hebben we 4 dagen op het Kwakufestival mogen collecteren en daarmee inclusief de donatie van de organisatie € 1900 binnen gekregen. We hebben een aanvraag ingediend bij de vrijwilligersorganisatie Stichting KOOK in Alkmaar voor de kosten van het bouwen van de dam en de grond bouwrijp maken en er is een basis gelegd voor een verzoek bij de Surinaamse Oliemaatschappij voor de 2 klaslokalen, maar er zal nog heel veel geld nodig zijn om het volledige project te financieren, dus tips of donaties zijn van harte welkom.