Nieuwsbrief 2014 nr 2

Inmiddels is Barbara helaas weer vertrokken naar Nederland om zich bij man en kinderen te voegen voor de vakantie.

Gerard, Denise en Thea zijn volop aan de slag gegaan met het testen van de kinderen op 9 verschillende scholen. Niet eenvoudig alleen al om elke dag vanuit Paramaribo op die scholen te komen en niet altijd waren de kinderen op de opgegeven dag aanwezig.

Het is nu weekend en we zijn hard bezig om alle testen samen te voegen en de verslagen te maken. Zaterdag aan het eind van de middag zijn Gerard en Thea wel naar de stad gegaan. Er was inheems feest in de  Palmentuin.

Op maandag hebben Gerard en Denise de trainingen voor de leerkrachten verzorgd met een online verbinding met Jan via de digitale leeromgeving, de cursisten en wij zijn er enthousiast over.

Thea is maandag de hele dag druk geweest met 2 ladingen schoolmeubeltjes die vanuit Nederland waren aangekomen in Paramaribo. Ze moesten vervoerd worden naar Commewijne om voorlopig in een leeg klaslokaal te worden opgeslagen. In de hitte hier is dat een zwaar klusje, maar alles ziet er goed uit. Met veel dank aan de school van Wisse (zoon Barbara) en de familie de Zeeuw (transporteur)uit Nederland, die ook een stichting hebben “Stichting Zorg samen voor Suriname” met een zusterstichting in Suriname.

Woensdag hadden we een gesprek met de directeur van het ministerie van Onderwijs de heer Peneux, hij stond aan de wieg van de oprichting van Stichting RHIZA Suriname maar is nu een  “zakelijke gesprekspartner” geworden, die ons voor diverse zaken weer terugverwezen heeft naar andere instanties.

Donderdag was het de uitreiking van de rapportjes van de kinderen van de RHIZA klas in het bijzijn van de ouders met een hapje en een drankje. Helaas zijn niet alle ouders gekomen, maar die er wel waren hadden lekkere dingen meegenomen en waren blij voor hun kinderen.

Inmiddels is het Nederlandse deel van het team weer naar Nederland teruggekeerd. Daar zullen ze de verslagen afronden en regelmatig online met de cursisten in contact blijven tot dat zij in april/mei terugkeren naar Suriname.