Leesproject OS Noord 2023/2024

Leesproject OS Noord.

Vanaf oktober 2023, het begin van het schooljaar ‘23/’24 is onze stichting betrokken bij het Leesproject OS Noord in Paramaribo.

Het schoolhoofd van OS Blauwgrond zag zich geconfronteerd met grote achterstand bij het lezen van veel van zijn leerlingen. Deels de naweeën van de coronatijd, waarin de scholen onregelmatig geheel of gedeeltelijk gesloten waren. Het inhalen van achterstanden is in Suriname niet gemakkelijk door de grote nadruk op het doorgaand curriculum en de recent ingevoerde “doorstroom” waarbij de leerlingen overgaan naar de volgende klas, zonder dat duidelijk is wat in de vervolgklas gedaan kan worden aan achterstanden en hiaten.

Mede op aangeven van mevrouw Marlene Bendt; de oma van een van de leerlingen daar, nam het schoolhoofd het initiatief om iets te gaan doen aan de leesachterstanden. Mevrouw Bendt is zelf een ervaren leerkracht uit het Nederlandse en Arubaanse onderwijs en het schoolhoofd van OS Blauwgrond was natuurlijk heel blij met haar hulp.

Samen kwamen ze in contact met mevrouw Denise Smith, welbekend bij onze stichting: met haar werken we al sinds de oprichting samen in het Surinaamse onderwijs. Zo kwam het team al snel bij onze stichting terecht met de vraag het project dat intussen op 3 scholen gestart was, te coachen op inhoud en werkwijze.

De schoolhoofden hadden intussen de leerkrachten die boventallig op hun scholen aanwezig zijn, dus niet dagelijks belast met een klas, volledig ingepland voor de leeshulp. De dames Smith en Bendt waren begonnen eerst op de scholen de primaire leestoetsen af te nemen om te zien om hoeveel leerlingen het ging met grote achterstanden in het leren lezen. In alle klassen, van laag tot hoog, bleken leerlingen die de basis van het lezen, het (her)kennen van de letters en lezen van eenvoudige woorden nog niet onder de knie hadden.

Vanaf begin november is er tweewekelijks via ZOOM-verbinding contact met de leerkrachten die met de leerlingen het lezen oefenen. De grootste behoefte bleek om systematisch (de resultaten van) de toetsen te gebruiken om voor de leerlingen een passende aanpak van hun problemen te vinden.

Dat is een werkwijze die in Suriname (nog) niet zo bekend is / gebruikt wordt. Voor de leerkrachten en schoolhoofden bleek het een aansprekende aanpak: zo kon men overzicht houden.